ROAS (Return On Ad Spend) käytetään usein digitaalisessa markkinoinnissa kuin mitataan, kuinka paljon rahaa yritys saa takaisin jokaisesta mainoksiin käytetyistä euroista.
ROAS (Return On Ad Spend)
Mikä on ROAS?
ROAS on lyhenne sanoista (Return On Ad Spend) ja tapa mitata, kuinka paljon tuloja mainoskampanja tuottaa.
Tätä käytetään paljon muun muassa Google Ads, Meta Ads ja muihin maksetun mainonnan mittaamiseen.
Miten ROAS lasketaan?
Laskeminen suoritetaan ottamalla ensin mainostulot, esimerkiksi 10 000€ ja jakamalla tämä summa mainoskuluilla, jotka tässä tapauksessa voivat olla esimerkiksi 1000€.
Eli 10 000/1000 = 10. ROAS on tässä tapauksessa 10 ja usein sanotaan myös 1000%.
Toisin sanoin tämä tarkoittaa sitä että mainonta tuotti tässä tapauksessa 10€ jokaiselle mainontaan käytettyllä eurolla(€).
Jos sen sijaan sinulla on ROAS 1 tai 100%, se tarkoittaa sitä että mainonta maksaa yhtä paljon kuin se tuottaa eli +/- nolla.
Mikä on hyvä ROAS?
Mutta mikä tarkalleen on sitten hyvä ROAS? Se riippuu toimialasta ja siitä, mikä tavoite sinulla markkinoijana tai yrityksenä on mainonnan kanssa.
Se voi vaihdella suuresti toimialojen välillä ja ei ole aina mahdollista vertailla eli alojen välillä.
Yleensä lasketaan kaikki joka on yli 1 eli 100 % positiiviseksi. Koska tämä tarkoittaa sitä että kampanja tuottaa enemmän rahaa kuin se maksaa.
On kuitenkin tärkeä muistaa että lasketaan kuitenkin vain mainontaan panostetusta rahasta kuin puhutaan ROASista. Tähän ei siis liity esimerkiksi työkulut ja aika minkä toimisto käyttää kampanjan optimointiin ja luomaan mahdollisimman hyvät tulokset yrityksellesi.
Positiivisen mainostuoton saavuttaminen edellyttää yleensä paljon kokemusta toimialasta riippuen. Sillä kilpailu voi olla kovaa ja hyvin optimoitu kampanja voi sekä maksaa vähemmän ja tuottaa paremman tuoton yrityksellesi.
ROAS laskuri
Näin käytät laskuria:
Kirjoita ensimmäiseen kenttään mainonnan tuottaman myynnin summa.
Tämän jälkeen kirjoitat mainonta kamppanjan budjetin toiseen kenttään ja tulos lasketaan automaattisesti puolestasi kenttien alapuolella.
Jesper Sulasalmi
SENIOR DIGITAL MARKETING SPECIALIST
Haluatko lisätä yrityksesi myyntiä?
Pitkällä kokemuksellani markkinoinnista olen päässyt kasvattamaan monen yrityksen myyntiä ja tuottamaan yrityksille lisää liidejä. Tärkeintä on aina saada aikaiseksi tuloksia millä yrityksesi kasvaa ja asiakkaat lisääntyvät.
Varaa ilmainen konsultointi tästä alapuolelta täyttämällä sähköpostiosoitteesi kenttään niin juttelemme asiasta lisää.
Hakukoneoptimointi laskuri
Oletko koskaan miettinyt, onko hakukoneoptimoinnin arvoa mahdollista laskea? Vastaus on että kyllä.
Olen rakentanut työkalun hakukoneoptimointi arvon mittaamiseen nopeasti ja helposti.
Kokeile hakukoneoptimointi laskuria.